top of page
tehlikeli-madde-guvenlik-danismanligi_edited_edited.jpg

RID-IMDG Kod Eğitimi

IMGD Kod Yıllar boyunca birçok denizcilik ülkesi deniz yoluyla tehlikeli yük taşınmasını düzenlemek için önlemler almışlardır. Ancak bu çeşitli kural, kod ve uygulamalar, çerçevede ve özellikle bu tip yüklerin tanımlanması ve etiketlenmesinde farklılıklar göstermişlerdir. Hem kullanılan terminoloji, hem de paketleme ve istifleme hükümleri ülkeden ülkeye değişiklik göstermiş ve bu, deniz yoluyla tehlikeli yük taşınmasıyla doğrudan veya dolaylı yoldan ilişkisi olanlar için zorluklar oluşturmuştur.

Deniz yoluyla tehlikeli yüklerin taşınmasının uluslararası düzenlenmesi ihtiyacı, bu konudaki kuralların uluslararası etkiye sahip olmasını öneren 1929 tarihli Denizde Can Emniyeti (SOLAS) Uluslararası Konferansı tarafından tanınmıştır. Tehlikeli maddelerin gemilerde taşınmaları hakkındaki bazı genel hükümler ve bu maddelerin sınıflandırılmaları 1948 tarihli SOLAS Konferansı’nda kabul edilmiştir. Bu Konferans aynı zamanda uluslararası kuralların geliştirilmesi amacıyla ek çalışmaların yürütülmesini önermiştir.

Ayrıca, Birleşmiş Milletler Ekonomik ve Sosyal Konseyi (UNECE), bütün taşıma yollarıyla taşınan tehlikeli yüklerin uluslararası boyutunu aktif olarak inceleyen konuya özel bir Tehlikeli Yük Taşınması Uzmanları Komitesi (BM Uzmanlar Komitesi) oluşturmuştur. Bu komite 1956’da tehlikeli yükler için gerekli olan nakliye belgelerini ve bu türden yüklerin sınıflandırılmaları, listelenmeleri ve etiketlenmeleri hakkında bir rapor hazırlamıştır. Bu rapor, sonrasında gelen tadilatlarla beraber, yürürlükte olan kuralların bağdaştırılabilecekleri ve ileride daha fazla geliştirilebilecekleri bir çerçeve oluşturmuştur. Öncelikli amaç, hem deniz hem de diğer taşıma yollarıyla tehlikeli yüklerin taşınması hakkındaki kurallarda dünya çapında bir birlik sağlamak olmuştur.

Uluslararası Denizcilik Örgüt’ünün (IMO) Deniz Emniyet Komitesi (MSC) tarafından MSC.122(75) no’lu kuralla kabul edilen ve Sözleşme’nin bölüm I dışındaki eki için geçerli olan tadil prosedürleriyle ilgili madde VIII hükümlerine uygun olarak tadillerin kabul edilmesi, yürürlüğe girmesi ve geçerlilik kazanması koşuluyla Uluslararası Denizcilik Örgütü tarafından tadil edilebilecek IMDG Kod Uluslararası Denizde Tehlikeli Maddeler Kodu’dur.

“Deniz yoluyla Taşınan Tehlikeli Yüklere İlişkin Uluslararası Kod Kapsamında Eğitim ve Yetkilendirme Yönetmeliği” ilk olarak 4 Şubat 2011 tarih ve 27836 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe girmiş, 11 Şubat 2012 tarih ve 28201 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Yönetmelik ile revize edilmiş, 22 Ocak 2016 tarih 29601 sayılı resmi gazetede bazı değişiklikler yapılarak tekrar yayınlanmıştır.

Bu yönetmelik taraf olduğumuz 1974 tarihli Denizde Can Emniyeti Uluslararası Sözleşmesi’nin (SOLAS 74) zorunlu bir eki olan IMDG Kod kapsamına giren tehlikeli yüklerle ilgili faaliyetlerde bulunan kişilerin almaları gereken eğitimler ile ilgili hususları düzenlemektedir.

IMDG Kod kapsamında zorunlu hale getirilen eğitimler, bu yönetmeliğin 5. maddesinde   dört ana başlık altında toplanmıştır.

1-) Genel Farkındalık Eğitim Semineri

2-) Göreve Yönelik Eğitim Semineri

3-) Emniyet Eğitim Semineri

4-) Yenileme Eğitim Semineri

22 Ocak 2016 tarihli ve 29601 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Denizyoluyla Taşınan Tehlikeli Yüklere İlişkin Uluslararası Kod Kapsamında Eğitim ve Yetkilendirme Yönetmeliği’nin 5 inci maddesinin ikinci fıkrası ile 21 inci maddesine dayanılarak hazırlanan ve denizyoluyla taşınan tehlikeli yüklerle ilgili eğitim seminerlerinin konu başlıklarını, sürelerini ve uygulanmasına ilişkin usul ve esasları belirleyen “IMDG KOD EĞİTİM SEMİNERLERİNE İLİŞKİN YÖNERGE”  26 Temmuz 2019 tarihli  ve 56617 sayılı  bakan olur’ u ile yayımlanmıştır.

IMDG KOD Eğitim Semineleri bu yönergeye uygun düzenlenmektedir.

Yenileme Eğitimleri, sertifikanın geçerlilik süresi (2 yıl ) dolmadan mutlaka alınması zorunludur. Belge süresi (2 yıl ) dolanlar kesinlikle yenileme eğitimi alamazlar. Tekrar  eğitim almak zorundadırlar.

bottom of page